Her er en farvecirkel og udfra den kan der dannes 7 kontraster (Ittems farvelære)


1. EGENKONTRAST

De 3 primærfarver er rød/blå/gul, når de bruges sammen med hvid og sort fås de skarpeste kontraster, f.eks vejskilte og en nettohund.

2.LYS/MØRKEKONTRAST

Her er lys og mørke, gul er den lysteste farve i farvecirklen, den kan ikke blive mørk ligemeget hvormeget farve der bruges – lilla er den farve i farvecirklen, der kan blive mørkest.
I næsten alle billeder findes en lys/mørkekontrast – alle farver kan bruges f.eks vil en blyantstegning være baseret på lys/mørkekontrast.

3. KULDE/VARMEKONTRAST

Vinkelret på den gule/lilla linje er den rød/blå linje.
Rødorange er den varmeste farve og blågrønt er den koldeste farve, alle andre farver kan virke kolde eller varme afhængig af hvilke andre farver, der er i et billede,
her er jordfarverne varme i forhold til de blå farver.

4. KOMPLEMENTÆRKONTRAST


Faver der ligger overfor hinanden i farvecirklen giver stærke kontraster,
men hvis de blandes fås dæmpede eller grå/sorte farver.
Komplementær farverne kan også indeholde andre kontraster
f.eks. gul-lilla giver lys/mørkekontrast,
orange-blå giver varme/kuldekontrast,

5.SIMULTANKONTRAST
er faktisk 2 forskellige fænomener ved det menneskelige øje, efterbillede og simultaneffekt, der skyldes at vores øje kræver en komplementær afbalansering af en given farve og selv frembringer den, når den ikke forefindes.
Det betyder, at farver kan se forskellige ud, afhængig af hvilke andre farver, der er i et billede – og her er en sød lille elefant, stir på den i mindst 20 sek., flyt øjet til en hvid væg, så kommer efterbilledet.

6. KVANTITETSKONTRAST

Emanuel Ibsen (1887-1944) dansk maler, (der er en udstilling på Nivågård til efter året).
han interesserede sig meget for farver, talte om massen, klangen og accenten, d.v.s.
meget af en farve, mindre af en anden og så lige lidt af en tredie.
Goethe opstillede tal for de enkelte farvers lysforhold, som kan give visse retningslinier for hvilken mængde farve, der skal bruges, f.eks. giver en lille smule gult stor effekt på en mørk flade men kun ringe effekt på en lys flade.

7. KVALITETSKONTRAST

Blandes 2 komplementærfarver fås dæmpede eller grå/sorte farver, her gul+lilla.
De dæmpede farver fremhæver de friske, hvis der bruges dæmpede baggrundsfarver til blomstermalerier vil blomsterfarverne fremstå klare og friske.